sie
Silnik typu boxer
Koncepcja silnika Boxer swoje korzenie ma w lotnictwie, gdyż to właśnie w samolotach stosowane są silniki, które cechują takie same atrybuty jak niezawodność, równowaga i co najważniejsze, wydajność.
Silnik typu Boxer jest jednym z typów konstrukcji silnika spalinowego, którego budowa wyróżnia to, iż tłoki silnika oraz cylindry zamontowane są płasko oraz przeciwlegle do siebie. W silniku tym cylindry występują zawsze w parzystej ilości. Komora spalania może być przeciwbieżna lub współbieżna. Wszystko to zależy od tego czy tłok ma swoją komorę spalania, czy posiada komorę wspólną dla pozostałych tłoków.Zamontowanie cylindrów w ten sposób pozwala na bardzo cichą prace, przy zachowaniu dużej mocy silnika, wysoki moment obrotowy, szybkie przyspieszenie, oszczędność paliwa oraz na bardzo dobre wyważenie go.
Podstawowa jednostka tego typu posiada 4 cylindry. Silniki te miały być tanie i osiągać przyzwoite wyniki. Montowane były w starszych modelach Alfy Romeo czy VW „Garbusie”. Obecnie najpopularniejszy silniki tego typu to 6-cylindrowe Boxery. Stosowane są między innymi w samochodach sportowych Subaru oraz Porsche. Porsche ma również w planach produkowanie silnika 8-cylindrowego, który już kiedyś wyjrzał na światło dzienne. Był on zastosowany w modelu 914 przygotowanego na 60. urodziny Ferry’ego Porsche (syna Ferdynanda Porsche). Samochód osiągał on moc 300KM i jest obecnie eksponatem w muzeum Porsche.