sie
Silnik i jego zawór EGR – do czego służy, dlaczego się psuje, kiedy należy go wymienić
Zawór EGR to zawór, o którym z pewnością słyszeli tylko wykwalifikowani mechanicy samochodowi, lub osoby interesujące się trochę bardziej działaniem silników samochodowych. Poniżej garść przydatnych informacji dotyczących tego, czym w ogóle jest zawór EGR, jaką spełnia rolę w silniku, jakie są objawy jego awarii.
Czym jest zawór EGR i jaka jest jego rola
Zawór EGR, którego skrót pochodzi od anglojęzycznego Exhaust Gas Recirculation, to w tłumaczeniu na język polski układ recyrkulacji spalin. Najważniejszą rolą tego zaworu jest obniżenie ilości tlenu, który jest dostarczany do komory spalania silnika. To właśnie dzięki temu obniża się temperatura oraz spowolnieniu ulegają procesy spalania paliwa. W efekcie dochodzi też do obniżenia emisji tlenków azotu. W jaki sposób uzyskuje się ten efekt? W bardzo dużym skrócie – do układu dolotowego prowadzącego do komory zwyczajnie należy doprowadzić większą ilość spalin. Zanieczyszczają one powietrze prowadzone do komory, co wywołuje właśnie wyżej opisany efekt. To właśnie zawór EGR decyduje o tym, kiedy oraz w jakich ilościach, spaliny mają trafić do konkretnego miejsca w silniku. W nowoczesnych samochodach najczęściej stosuje się zawory EGR regulowane elektromagnetycznie, dzięki czemu porcja spalin docierająca do komory jest odmierzona bardziej precyzyjnie.
Co może psuć się w zaworze
To sterownik pracy silnika decyduje o tym, czy zawór EGR otworzy się, czy też nie. Zawór ten pozostaje zamknięty na przykład na biegu jałowym, ale też dopóki silnik nie osiągnie określonej optymalnej temperatury pracy. Najczęściej zawór EGR otwiera się przy niskim oraz średnim obciążeniu silnika. W przypadku maksymalnego obciążenia silnika, zawór EGR pozostaje zamknięty. Jakie mogą wynikać jednak minusy z używania tego typu zaworu? Specjaliści najczęściej wskazują na obniżenie mocy silnika, co generalnie ma przełożenie na pracę samochodu. Poza tym, tego typu zawór przysparza też sporo problemów ze względów na to, że dosyć często się psuje. W przypadku najnowszych zaworów EGR może dochodzić też do awarii sterowników. Same spaliny mogą działać też uszkadzająco na zawór, co prowadzi do jego zepsucia. Mogą pojawić się problemy z uzyskaniem pełnej mocy silnika, pojawia się również świecąca kontrolka check engine. Poza tym częste są też trudności z płynną pracą silnika samochodu, oraz optymalnym rozgrzaniem go do pracy. W takich przypadkach trzeba niezwłocznie zgłosić się do mechanika, szczególnie, że te niepokojące objawy często nie uniemożliwiają tak naprawdę prowadzenia samochodu. Mimo wszystko nie należy ich bagatelizować.
Komentarze