Serce samochodu, którym jest silnik, jest mechanizmem bardzo złożonym, zupełnie jak ludzkie serce. Na jego sprawne działanie mają wpływ inne układy samochodu i w momencie awarii jednego z nich cała reszta ulega unieruchomieniu lub nie może działać prawidłowo. Jednym z najważniejszych układów, wchodzących w skład każdego silnika jest rozrząd.
Zadaniem układu rozrządu jest sterowanie urządzeniami (zaworami ssawnymi i wydechowymi), które mają na celu doprowadzenie ładunku do cylindra silnika i usunięcie spalin. Jego konstrukcja zmieniła się wraz z rozwojem jednostek napędowych. Obecnie układ ten jest o wiele trwalszy i efektywniejszy. Wyróżnić możemy kilka rodzajów układu rozrządu, są nimi OHV (górnozaworowy popychaczowy), OHC (górnozaworowy z wałkiem w głowicy), DOHC (górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu głowicy).
Powszechnie stosowane były dwa rodzaje przenoszenia napędu z silnika na rozrząd.Pierwszym z nich jest zastosowanie kół zębatych. Zastosowanie to miało miejsce w silnikach ciągników rolniczych i niektórych starszych samochodach dostawczych. Jednak w obecnych układach nie są one stosowane, gdyż najnowsze silniki cechuje bardzo duża masa wirująca, przez co koła te uległy by szybkiemu zniszczeniu.
Następnym rodzajem jest łańcuch rozrządu. Był on stosowany miedzy innymi w polskim małym i dużym fiacie. Jego eksploatacja następowała po niespełna 20 tys kilometrów. Po tym czasie łańcuch rozciągał się i nie była możliwa dalsza jazda, gdyż ocierał on o elementy obudowy.W raz z rozwojem motoryzacji, rozrząd z zastosowaniem łańcucha został znacznie zmodyfikowany. Najnowsze konstrukcje rozrządu posiadają prowadnice oraz napinacze, które w znacznym stopniu zwiększają jego trwałość. Jego obecna trwałość przy dobrym serwisowaniu może być większa niż żywotność samego pojazdu. Lecz minusem jego jest znaczny opór ruchu i głośność w działaniu.
Obecnie najczęściej stosowany jest 3 rodzaj przeniesienia napędu jakim jest gumowy pasek klinowy. Pasek ten został stworzony w siedemnastym wieku i stosowany jest do dzisiaj w większości samochodów. Jego wymiana powinna nastąpić po przejechaniu mniej niż 150 tys kilometrów. Wszystkie te zalecenia są stosowane, gdyż po zerwaniu napędu rozrządu samochód może ulec bardzo poważnemu uszkodzeniu. Uszkodzenie paska czy łańcucha może doprowadzić do kolizji miedzy zaworami a tłokiem, wskutek czego zawory ulegają zgięciu a wałek rozrządu skrzywieniu. To wszystko powinno być przestroga dla każdego posiadacza samochodu oraz tych którzy zamierzają zakupić używany pojazd. Należy pamiętać, że w momencie zakupu samochodu używanego, w pierwszej kolejności wymienić powinniśmy pasek rozrządu oraz napinacze.
Najbardziej niepokojące sygnały w momencie gdy nasz rozrząd nie działa prawidłowo, to nawet minimalny wyciek oleju z okolicy osłony paska. Olej w znaczącym stopniu degraduje gumą paska, przez co jego urwanie następuje w znacznym przyspieszeniu. Pamiętajmy więc o ciągłym jego kontrolowaniu gdyż koszty wymiany paska będą znacznie mniejsze niż koszty naprawy silnika w momencie jego zerwania.