sie
Silnik o zapłonie iskrowym (benzynowy)
Silnik o zapłonie iskrowym nazywany jest inaczej silnikiem benzynowym lub gaźnikowym. Może on być zbudowany w układzie dwu i czterosuwowym lub Wankla z obrotowym tłokiem.
Silnik benzynowy jest silnikiem spalinowym o spalaniu wewnętrznym. Jego zadaniem jest zamiana energii chemicznej zgromadzonej w paliwie na energię cieplną i mechaniczną, która powstaje podczas spalania. Cały proces zainicjowany jest przez iskrę powstająca pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej a mieszanką paliwowo-powietrzną. Część energii cieplnej, która powstaje w tym procesie, zamienia się w energię mechaniczną przekazaną na wał korbowy, który wprawia pojazd w ruch, a druga częścią jest energia cieplna, która wykorzystywana jest do ogrzewania pojazdu.
Silnik o zapłonie iskrowym zasilany jest benzyną (bezołowiowa, etylina), gazem płynnym LPG, sprężonym gazem ziemnym CNG, metanolem, lub alkoholem etylowym.
Podstawowym elementem budowy silnika jest kadłub, w którym umieszczone są cylindry z tłokami, gdzie dochodzi do spalania i wytworzenia energii mechanicznej. Oprócz tego do sprawnej pracy silnika wykorzystywane są różnego typu układy odpowiedzialne za konkretne zadania, wśród których można wyróżnić:000-293
układ korbowy – którego funkcja polega na zamianie posuwisto-zwrotnego ruchu tłoka w cylindrze na ruch obrotowy wału korbowego;
układ rozrządu – manewruje procesem napełniania cylindrów świeżą mieszaniną paliwowo-powietrzną albo samym powietrzem, a także opróżnianiem cylindrów ze spalin;
układ zasilania – który zaopatruje w mieszankę paliwa oraz powietrza albo 650-153 osobno paliwo i powietrze do komory spalania cylindrów;
układ smarowania – uzupełnia olej pomiędzy współpracujące ze sobą elementy silnika, w celu zminimalizowania oporów oraz tarcia;
układ chłodzenia – utrzymuje najlepszą temperaturę silnika, która daje możliwość ekonomicznej pracy;
układ zapłonowy – wywołuje zapłon mieszaniny w komorze spalania, zbudowany jest z maszyny, która wywołuje iskrę zapłonową;
układ rozruchowy – wykorzystywany do uruchamiania silnika, najczęściej jest to rozrusznik elektryczny;
Największa zaletą silnika benzynowego jest praca na wyższych obrotach niżeli np. silnik Diesla, łatwy rozruch nawet przy skrajnie niskich temperaturach, wysoka moc, prosta konstrukcja.