Wymiana łańcucha rozrządu z reguły będzie nas kosztować o wiele więcej niż standardowego paska. Z ogólnie przyjętej zasady łańcuch rozrządu miał być elementem o trwałości dorównującej trwałości całego silnika. Teoretycznie, gdyż w praktyce wszystko jest zależne od eksploatacji samochodu. Intensywnie używane silniki, niestety wymagają częstszego serwisu – głównie chodzi tu p rozrząd.
Gdy napinacz przestanie dawać sobie rade z łańcuchem, to otrzymamy wyraźny sygnał, objawiany charakterystycznym grzechotaniem dobiegającym spod maski, najczęściej przy schodzeniu z wysokich obrotów. Te objawy będą dla nas znakiem, że łańcuch uległ rozciągnięciu i szykuje się wizyta w serwisie.
Cały sens konstruowania o wiele droższych napędów łańcuchowych, które wymagają ciągłego smarowania i utrudniają budowę jednostki napędowej. Mimo wszystko praktyka udowadnia, że wytrzymałość i trwałość łańcucha jest mniejsza. Nie biorąc pod uwagę samochody niedoskonałe technicznie, w obecnych modelach łańcuchy rozrządu mają wytrzymać przynajmniej 200 tys. km. Mimo wszystko mogą się pojawiać objawy przedwczesnego zużycia charakteryzujące się zwiększonym hałasem. W takim przypadku jesteśmy zmuszeni wymienić łańcuch dużo wcześniej. Przykładem silnika z fabrycznym mankamentem, objawiającym się przedwczesnym zerwaniem łańcucha rozrządu jest np. fiatowska jednostka napędowa 1.3 Multijet, w której łańcuch wymienia się nawet co 80 tys. km.
Jednak opisywane sytuacje s¹ jedynie teoretycznymi przypuszczeniami, gdyż w praktyce wszystko zależy od eksploatacji samochodu. Auta z których korzysta się bardzo intensywnie, wymagają częstszego serwisu rozrządu oraz innych podzespołów. W momencie gdy napinacz przestanie radzić sobie z łańcuchem, będziemy mogli usłyszeć charakterystyczne grzechotanie dobiegające spod maski, które szczególnie daje się we znaki podczas shodzenia z obrotów. Powinien to być dla nas wyraźny znak, że łańcuch się rozciągnął i szykuje się wizyta w serwisie.
W większości samochodów które są eksploatowane w spokojny sposób, łańcuchy wytrzymują ogromne przebiegi, przez co są praktycznie bezobsługowe. Wystarczy tylko zadbać o odpowiedni stan oleju silnikowego. W starszych samochodach bardzo łatwo jest zaobserwować że rozrząd wytrzymuje bardzo duże przebiegi. Niestety w nowszych modelach producenci często tną niemiłosiernie koszty i wytwarzają układ rozrządu z gorszych materiałów.
Niestety serwis łańcucha rozrządu jest droższy i dużo bardziej skomplikowany od serwisu zwykłego paska rozrządu. Jednak jak wskazuje na to teoria, wymianę łańcucha powinno się wykonywać rzadziej lub nawet wcale. Wymiana związana jest często z rozbiórką ważniejszych elementów silnika, spuszczeniem płynu chłodniczego oraz oleju, co sprowadza się do większych kosztów.