Napęd hybrydowy wykorzystujący połączenie silnika spalinowego i elektrycznego staje się coraz bardziej popularny. W Stanach Zjednoczonych, hybrydowa Toyota Prius to hit wśród celebrytów i nie tylko. Podstawową zaletą napędu hybrydowego jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Przyjrzyjmy się mu więc bliżej.
Napęd hybrydowy wykorzystuje dwa rodzaje napędu, stąd nazwa. W motoryzacji mianem napędu hybrydowego najczęściej określane jest połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym w jednym samochodzie.
Generator prądu połączony jest z silnikiem spalinowym, z kolei silnik elektryczny pełni dwojaką funkcję – po pierwsze silnika, a po drugie prądnicy. Jednym słowem, silnik elektryczny ładuje także akumulator, z którego płynie prąd potrzebny do zasilania poszczególnych podzespołów.
Silniki pracują jednocześnie w momencie dużego obciążenia (przyspieszanie, jazda pod górę etc.), a zazwyczaj pojedynczo – albo sam spalinowy, albo sam elektryczny. Warto wspomnieć, że gdy samochód stoi w miejscu, silnik spalinowy nie pracuje, bowiem rolę zasilania przejmuje silnik elektryczny.
W motoryzacji znanych jest kilka rodzajów napędów hybrydowych, w tym równoległe, mieszane i szeregowe. Charakteryzują się one różną budową. W układzie równoległym silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami. W chwili, gdy wymagana jest spora moc, silnik elektryczny i spalinowy mają możliwość pracy równolegle. W trakcie hamowania silnik elektryczny jest generatorem.
W układzie szeregowym silnik spalinowy stale pracuje w odpowiednim zakresie obrotów napędzając tym samym generator prądu. Energia z generatora jest następnie przesyłana do silnika napędowego a nadwyżka do akumulatorów. Gdyby zaszła taka potrzeba, silnik elektryczny może także wykorzystywać energię skumulowaną w akumulatorach.
Z kolei układ mieszany jest połączeniem układów równoległego i szeregowego. Najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami w motoryzacji są układy równoległe i mieszane.
Napęd hybrydowy znaleźć możemy w takich autach jak Toyota Prius, Toyota Auris, Lexus GS 450h, Lexus GS 400h, Honda Civic, Toyota Highlander, Camry Hybrid czy Lexus LS 600h. Trafiają one coraz częściej do modeli takich producentów jak np. BMW (X6 ActiveHybrid), Volvo (V60 Plug-In) czy Mercedes (Klasa E, Klasa S, ML).
Motoryzacja to nie jedyny rynek, na którym napęd hybrydowy znalazł zastosowanie. Znaleźć go możemy w takich pojazdach jak śmieciarki, autobusy, tramwaje, czy motorowery.
Do głównych zalet samochodów hybrydowych należy zmniejszone zużycie paliwa, minimalna emisja szkodliwych substancji do atmosfery i mniejszy hałas. W USA i niektórych krajach Europy Zachodniej kupno hybrydy premiowane jest ulgami podatkowymi, rabatami na parkowanie lub brakiem opłat za wjazd do centrum miasta. W Polsce niestety o tego typu udogodnieniach możemy na razie pomarzyć.
Główną wadą samochodów hybrydowych jest przede wszystkim… wysoka cena. Powoli się to jednak zmienia, bowiem na rynek wchodzą modele w nieco przystępniejszych wariantach cenowych, jak np. Toyota Auris, dostępna już od 92 900 PLN. Wadami wciąż pozostają jednak duża masa samochodu a także skomplikowana budowa układu silników i ładowania akumulatorów.