Wielu kierowców, sceptyków instalacji LPG twierdzi, że niekorzystnie wpływa ona na żywotność silników. Jest w tym może trochę prawdy, ale nie do końca. Ogólnie rzecz biorąc można uznać to za mit, a dzisiaj prezentujemy idealne silniki, które dobrze współpracują z LPG.
Zaczniemy od Forda. Silniki tych samochodów poprzez wrażliwość zaworów na wysokie temperatury towarzyszące przy spalaniu gazu były najczęściej odradzane przy montażu LPG. Najlepiej współpracuje benzyniak 1.6 (105-125 KM). Jednak w tym przypadku najlepiej, aby była to instalacja z wtryskiem gazu w fazie ciekłej.
Trochę inaczej wygląda sprawa przy modelach marki BMW. Silniki te mają dosyć zróżnicowaną budowę i nie każdy nadaje się do montażu LPG. Najlepszym rozwiązaniem będzie 2-litrowy silnik z 4-cylindrową jednostką z wtryskiem pośrednik, oznaczony symbolem N46. Można go znaleźć w modelach serii 3, takich jak E46, E90, a także w pierwszych generacjach serii 1 i X3.
Większego problemu nie ma w Hondach. Tam instalację gazową można stosować w większości benzyniakach. Tutaj jednak warto wyposażyć instalację w system smarowana zaworów, zwany lubryfikacji. Bez niego szybko dojść może do problemów ze szczelnością zaworów.
W samochodach Renault najlepszymi silnikami przystosowanymi do LPG są 1.4 8V 16V o mocy 78 KM i 98 KM. Silnik 1.4 8V posiada bardzo prostą budowę i łatwym sterowaniem na gazie. Jednak występuje jedna wada, a chodzi o mechaniczną regulację luzów zaworowych, którą w przypadku instalacji gazu trzeba wykonywać co 45 tys. przejechanych kilometrów. Nie jest to drogie, ani nie zabiera dużo czasu, trzeba po prostu o tym pamiętać. Ten problem nie będzie występował w nowszej jednostce 16 V, którą spotkamy m.in. w Megane II, czy Clio II i III.
Przy samochodach grupy VW, czyli VW, Audi, Seacie i Skodzie najlepszą opcją będzie silnik 1.6 MPI. Silnik tak dobrze znosi instalację, że Skoda wprowadziła wersję na gaz do swojej oferty.