Usuwanie brudu z silnika to z pozoru bardzo proste zadanie. Po naniesieniu specjalnego preparatu, czyścimy szczotką zabrudzone elementy i spłukujemy je wodą. Zamykamy pokrywę silnika i…samochód nie chce odpalić. Dlaczego? Odpowiedź to nieprawidłowe mycie jednostki napędowej.
Bardzo duża liczba kierowców samochodowych, rzadko zwraca uwagę na to, że pod maską znajduje się wiele elementów, dla których bezpośredni kontakt z wodą może okazać się zgubny w skutkach. Najpoważniejszym z nich jest problem z elektryką, która po bezpośrednim kontakcie z wodą okazuje się szkodliwa. Może ona unieruchomić nasz samochód, nawet da bardzo długi czas. Co więc trzeba zrobić by nie dopuścić do uszkodzenia tych elementów podczas mycia?
Na początek najważniejsza kwestia. Pamiętaj zawsze, że nigdy nie wolno myć silnika jeśli jest jeszcze gorący, a nawet ciepły. Zanim otworzysz pokrywę silnika i przystąpisz do mycia komory, polecamy najpierw skupić się na nadwoziu samochodu. Tym sposobem pozwolisz spokojnie wystudzić się jednostce napędowej, a Ty wykorzystasz ten czas na wypucowanie elementów karoserii samochodowej i wnętrza. Jak w przypadku wody, tak samo nie wolno spryskiwać gorącego silnika i układu wydechowego żadnymi preparatami! Mogą one wyrządzić szkodę głowicy silnika czy katalizatorowi, a po drugie wydzielają szkodliwe opary. Dodatkowo pamiętaj by wszelkie elementy elektryczne lub elektroniczne zabezpiecz folią lub mocną taśmą. W szczególności dotyczy to takich elementów jak sterowników silnika i osprzętu, bezpieczniki, wtryskiwacze oraz cewki zapłonowe.
Kolejna istotna informacja odnosi się do myjek ciśnieniowych, które są coraz częściej używane w naszych domach. Jeżeli będziesz z niej korzystać, to pamiętaj by pod żadnym pozorem nie spryskiwać nimi silnika z bliskiej odległości. Woda pod wysokim ciśnieniem może trwale uszkodzić różne elementy osprzętu i jednostki, które są bardzo delikatnie. Do usuwania mocnych zabrudzeń najlepiej użyj twardej szczotki lub ponownie nanieś środek czyszczący, który zmiękczy brud. Gdy już umyjemy nasz silnik, należy dać mu kilkadziesiąt minut na obeschnięcie. Pozwoli to uniknąć problemu z odpaleniem jednostki. W celu polepszenia wyglądu silnika, można go dodatkowo po umyciu i wyschnięciu, zabezpieczyć matowym sprejem do deski rozdzielczej.
Pozwolę sobie nadmienić jeszcze kilka najważniejszych kwestii, o których należy pamiętać jeśli zamierzamy myć silnik:
1. Nigdy nie spryskuj silnika, jego elementów, delikatnych połączeń oraz gumowych osłon z bliska wodą pod wysokim ciśnieniem.
2.Gdy pod maską Twojego samochodu znajduje się duża ilość plastikowych elementów, użyj łagodniejszego preparatu, który nie ma w swoim składzie rozpuszczalników.
3.W momencie pod maską znajdują się duże zabrudzenia i chcesz użyć mocnego preparatu – najpierw jednak sprawdź jego działanie na mniej widocznym elemencie.
4. Wybierz bezpieczny preparat – zwróć uwagę na skład, przeczytaj etykietę zanim kupisz preparat i korzystaj z niego zgodnie z instrukcją
5. Gdy Twój samochód został wyposażony w instalację gazową, to pierwsze kilkanaście kilometrów po odpaleniu pokonaj na benzynie, gdyż urządzenia LPG są bardzo czułe na wilgoć.
6. Jeśli po umyciu woda pozostała w zagłębieniach wtryskiwaczy albo zagłębieniach świec zapłonowych (silniki benzynowe) – osusz je. Najlepszy okaże się kompresor.
7. Nie nadużywaj preparatów do konserwacji plastiku, ponieważ niewytarte w okolicach świec, kabli zapłonowych i przewodów zasilających wtryskiwacze paliwa mogą spowodować przebicie elektryczne.
8.Myjąc silnik, pamiętaj, że na podłoże spływają wszystkie brudy, tj. rozpuszczony olej, smary i inne zanieczyszczenia
9. Spłukując silnik, nie kieruj silnego strumienia we wloty powietrza. Jeżeli woda dostanie się do komór spalania, to silnik może odpalić już po raz ostatni.