Stale rosnące zapotrzebowanie na osiągi i niskie spalanie napędza technologiczny rozwój. Nic więc dziwnego, że jednostki napędowe są coraz bardziej skomplikowane, ale co za tym idzie – więcej elementów jest podatnych na usterki. W tym artykule wskażemy pewne zasady, które pomogą ci w sposób bezproblemowy eksploatować silnik samochodu.
Popularnym rozwiązaniem we współczesnych czasach są nowoczesne silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wysoka moc i duży moment obrotowy, które generują tego typu jednostki, wpływają znacznie na trwałość podzespołów. Dotyczy to zarówno silników wysokoprężnych, jak i benzynowych. Warto więc poznać kilka wskazówek, które ułatwią naszemu silnikowi życie. Może dla niektórych będą one doskonale znane, ale warto o takich rzeczach przypominać.
Jedną z najważniejszych rzeczy, jest regularna wymiana oleju silnikowego. O konieczności wymiany dowiemy się z komputera pokładowego, z tabeli przeglądów okresowych bądź instrukcji obsługi auta. Istotny jest także rodzaj wykorzystanego oleju i jego jakość – parametrami powinien być jak najbardziej zbliżony do specyfikacji producenta.
Należy także pamiętać, aby tuż po rozpoczęciu jazdy nie „wkręcać” silnika na wysokie obroty, bowiem zimny silnik oznacza gorsze właściwości smarujące oleju i o usterkę nietrudno. Wysokie obroty generalnie przyspieszają zużycie, więc maksymalnych wartości powinniśmy zdecydowanie unikać.
Z drugiej jednak strony jazda na zbyt wysokim biegu, i co za tym idzie – na niskich obrotach, i gwałtowne wciskanie pedału gazu bardzo mocno obciąża tłoki i panewki. Dobrą zasadą jest także tankowanie paliwa dobrej jakości (unikajmy niepewnych stacji), a także wystrzeganie się częstej jazdy na rezerwie.
Kolejnymi częściami eksploatacyjnymi, o wymianie których trzeba pamiętać to zestaw paska bądź łańcucha rozrządu. W tym wypadku na częściach nie warto oszczędzać – zalecamy kupno markowych podzespołów, specjalizujących się w produkcji tego typu części – np. SKF, INA czy Gates. Usterka układu rozrządu może spowodować uderzenie zaworów o tłoki, co w konsekwencji oznacza kapitalny remont silnika i niezwykle wysokie koszty dla użytkownika.
Wyżej wymienione zasady dotyczą praktycznie wszystkich jednostek napędowych w samochodach. Gdy auto, które użytkujemy, posiada także turbosprężarkę, powinniśmy także pamiętać o nie wyłączaniu silnika tuż po skończeniu jazdy. Turbina w takiej sytuacji nie jest bowiem smarowana i może dojść do zatarcia się wirnika, warto więc pozwolić silnikowi pracować na luzie ok. minuty.
W samochodach z silnikami diesla i turbo ze zmiennym mechanizmem geometrii niekorzystnym zjawiskiem jest użytkowanie auta na krótkich dystansach, co jest szkodliwe zarówno dla turbosprężarki, jak i filtra cząstek stałych. Raczej powinniśmy sobie darować także takie rodzaje tuningu jak chiptuning.
Jeszcze gorzej mają użytkownicy samochodów z silnikami wysokoprężnymi, w których znajdują się koła dwumasowe. Awarie tego elementu są bardzo kosztowne, a może doprowadzić do niego m.in. gwałtowne puszczanie sprzęgła, częsta jazda na półsprzęgle, trzymanie stopy na pedale sprzęgła czy ruszanie z miejsca z piskiem opon.
Gdy będziemy stosować się do wszystkich zasad w tym artykule oczywiście nie wystrzegamy się całkowicie usterek, możemy jednak w znacznym stopniu wydłużyć bezproblemową eksploatację i zwiększyć trwałość silnika. Jest to na tyle istotne, że koszty napraw nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych są naprawdę wysokie.