Zakup używanego samochodu może być świetnym sposobem na oszczędność pieniędzy, ale jednocześnie wiąże się z ryzykiem. Niestety, niektórzy handlarze samochodów stosują różne nieuczciwe praktyki, aby sprzedać pojazd w lepszym stanie, niż jest w rzeczywistości. Wiedza na temat najczęstszych oszustw pozwala uniknąć zakupu auta, które może okazać się kosztowną pułapką. W tym artykule przyjrzymy się, jak handlarze oszukują na samochodach, szczególnie w kontekście części do samochodów osobowych, oraz jakie sztuczki stosują, aby ukryć usterki.
1. Cofanie licznika
Jednym z najczęściej spotykanych oszustw w branży motoryzacyjnej jest cofanie licznika. Zmniejszenie przebiegu samochodu może znacząco podnieść jego wartość, ponieważ kupujący często postrzegają niższy przebieg jako znak mniejszego zużycia pojazdu. W rzeczywistości cofnięcie licznika może ukrywać setki tysięcy przejechanych kilometrów i oznaczać znacznie większe zużycie części, takich jak zawieszenie, układ hamulcowy czy silnik.
Jak się chronić?
- Sprawdź historię pojazdu: Skorzystaj z raportów historii pojazdu, np. auto DNA lub podobnych serwisów, które mogą dostarczyć informacji o przebiegu pojazdu z różnych okresów jego użytkowania.
- Zwróć uwagę na zużycie wnętrza: Sprawdź stan kierownicy, pedałów, foteli – mocno zużyte elementy w samochodzie z niskim przebiegiem mogą wskazywać na manipulację licznikiem.
- Odczyt z komputera pokładowego: W niektórych przypadkach można porównać dane z licznika z tymi zapisanymi w komputerze pokładowym.
Przykład elementu | Co sprawdzić? |
---|---|
Kierownica | Zużycie skóry, ślady intensywnego użytkowania |
Pedały | Stopień wytarcia gumowej powłoki |
Fotele | Ślady zużycia materiału lub skóry |
2. Ukrywanie poważnych uszkodzeń
Samochody powypadkowe często są sprzedawane jako „bezkolizyjne”, co jest klasycznym oszustwem. Handlarze mogą przeprowadzić powierzchowną naprawę uszkodzonego pojazdu, by ukryć poważniejsze problemy, takie jak naruszona struktura nadwozia czy uszkodzenia podwozia. W przypadku takich samochodów nawet dobrze naprawiona karoseria nie oznacza, że auto jest bezpieczne.
Jak się chronić?
- Zabierz auto do warsztatu: Zanim kupisz samochód, poproś o przeprowadzenie inspekcji w niezależnym warsztacie. Specjalista może ocenić stan nadwozia, a także sprawdzić, czy auto było naprawiane po wypadku.
- Sprawdź stan lakieru: Użyj miernika lakieru, aby sprawdzić, czy na różnych elementach nadwozia grubość lakieru jest jednolita. Duże różnice mogą sugerować naprawy blacharskie.
Element | Na co zwrócić uwagę? |
---|---|
Nadwozie | Różnice w grubości lakieru |
Podwozie | Ślady korozji lub napraw po wypadku |
Spawy na elementach nośnych | Ślady poważniejszych napraw |
3. Maskowanie problemów mechanicznych
Kolejnym sposobem na oszukanie kupującego jest maskowanie problemów mechanicznych samochodu. Handlarze często stosują tymczasowe naprawy, które mają na celu ukrycie problemów, przynajmniej do momentu sprzedaży auta. Mogą to być problemy z silnikiem, zawieszeniem, układem wydechowym czy hamulcowym. Tymczasowe rozwiązania, takie jak dodatki do oleju, mogą maskować problemy z kompresją w silniku lub wyciszać hałasy.
Jak się chronić?
- Zwróć uwagę na hałasy: Podczas jazdy próbnej słuchaj, czy samochód nie wydaje nietypowych dźwięków, np. z zawieszenia lub silnika.
- Sprawdź dymienie z układu wydechowego: Niebieski lub biały dym z wydechu może świadczyć o problemach z silnikiem.
- Zwróć uwagę na zapach: Zapach spalenizny lub intensywnie chemiczny zapach pod maską może oznaczać ukrywane problemy mechaniczne.
Problem mechaniczny | Jak go rozpoznać? |
---|---|
Problemy z zawieszeniem | Stuki podczas jazdy po nierównościach |
Problemy z silnikiem | Nierówna praca, biały/niebieski dym z wydechu |
Problemy z hamulcami | Piski, wydłużona droga hamowania |
4. Fałszowanie dokumentacji
Nieuczciwi handlarze czasem fałszują dokumenty związane z pojazdem, aby ukryć jego rzeczywistą historię. Może to obejmować podrobione książki serwisowe, zmienione dane w dowodzie rejestracyjnym lub brak informacji o wcześniejszych właścicielach. Fałszywe dokumenty mogą sugerować, że samochód był regularnie serwisowany, podczas gdy w rzeczywistości pojazd mógł być eksploatowany bez odpowiedniej opieki.
Jak się chronić?
- Poproś o dostęp do pełnej dokumentacji: Sprawdź, czy książka serwisowa i inne dokumenty są autentyczne i spójne.
- Zweryfikuj historię pojazdu: Skorzystaj z serwisów umożliwiających sprawdzenie historii pojazdu po numerze VIN.
- Sprawdź numery VIN: Upewnij się, że numer VIN na samochodzie zgadza się z tym w dokumentach rejestracyjnych.
5. Użycie tanich części zamiennych
Handlarze samochodów często stosują tanie, niskiej jakości części zamienne, aby obniżyć koszty napraw i zwiększyć zysk przy sprzedaży pojazdu. Oryginalne części zamienne są droższe, ale trwalsze i bezpieczniejsze. Używanie tanich zamienników może prowadzić do szybszego zużycia lub nawet awarii kluczowych elementów, takich jak hamulce czy układ kierowniczy.
Jak się chronić?
- Poproś o dokumentację napraw: Sprawdź, czy podczas naprawy samochodu używano oryginalnych części czy zamienników.
- Zwróć uwagę na jakość elementów: Sprawdź, jak wyglądają kluczowe części, takie jak hamulce, zawieszenie czy układ wydechowy. Tanie części mogą wyglądać na bardziej zużyte lub niskiej jakości.
Część | Jakość oryginału vs taniego zamiennika |
---|---|
Klocki hamulcowe | Oryginał: wytrzymałe, lepsza skuteczność hamowania; Zamiennik: szybsze zużycie, niższa efektywność |
Zawieszenie | Oryginał: trwałe, komfortowe; Zamiennik: gorsza jakość, szybka degradacja |
Tarcze hamulcowe | Oryginał: odporność na przegrzewanie; Zamiennik: podatność na pęknięcia |
6. Ukrywanie problemów z elektroniką
Nowoczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne, takie jak systemy bezpieczeństwa, multimedia, klimatyzacja czy czujniki. Często jednak handlarze starają się ukryć problemy z elektroniką, które mogą być kosztowne w naprawie. Resetowanie błędów komputera pokładowego czy wyłączanie kontrolek ostrzegawczych to popularne oszustwa, które sprawiają, że samochód wydaje się sprawny podczas oględzin.
Jak się chronić?
- Podłącz auto do komputera diagnostycznego: W serwisie lub niezależnym warsztacie można podłączyć samochód do komputera diagnostycznego, aby sprawdzić, czy nie ma ukrytych błędów.
- Zwróć uwagę na kontrolki: Sprawdź, czy po przekręceniu kluczyka wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej się zapalają i gasną zgodnie z normą.
Podsumowanie
Kupno używanego samochodu zawsze wiąże się z ryzykiem, zwłaszcza jeśli sprzedający stosuje nieuczciwe praktyki. Handlarze mogą stosować różne sposoby na ukrywanie wad samochodu, od cofania liczników, przez ukrywanie poważnych uszkodzeń, po stosowanie tanich zamienników. Dlatego tak ważne jest, aby przed zakupem dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu i zwrócić uwagę na dokumentację.
Najczęstsze oszustwa handlarzy:
Oszustwo | Jak się chronić? |
---|---|
Cofanie licznika | Sprawdzenie historii pojazdu, oględziny wnętrza |
Ukrywanie uszkodzeń | Kontrola lakieru, przegląd w warsztacie |
Maskowanie problemów mechanicznych | Jazda próbna, sprawdzenie dymienia, hałasów |
Fałszowanie dokumentów | Weryfikacja VIN, sprawdzenie autentyczności książki serwisowej |
Użycie tanich części zamiennych | Kontrola jakości napraw i dokumentacji |
Świadomość tych zagrożeń i odpowiednia weryfikacja samochodu pozwoli Ci uniknąć przykrych niespodzianek oraz zminimalizować ryzyko związane z zakupem auta od handlarza.