Regularne serwisowanie samochodu to podstawa jego długowieczności i bezpiecznego użytkowania. Wielu właścicieli zastanawia się, jak często należy wykonywać przeglądy oraz które części wymagają regularnej kontroli. W tym artykule przyjrzymy się, jak często należy serwisować samochód, w zależności od jego wieku, stylu jazdy oraz zaleceń producenta. Podpowiemy też, na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze.
Przegląd okresowy – co ile kilometrów?
Większość producentów samochodów zaleca wykonywanie przeglądów okresowych co 15-20 tysięcy kilometrów lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Przegląd okresowy to kompleksowa kontrola stanu technicznego pojazdu, podczas której mechanik sprawdza najważniejsze podzespoły, takie jak układ hamulcowy, zawieszenie, silnik oraz układ chłodzenia.
Przegląd okresowy obejmuje:
- Wymianę oleju silnikowego oraz filtra oleju – zaleca się wymianę oleju co 10-15 tysięcy kilometrów, aby zapewnić odpowiednie smarowanie silnika.
- Kontrolę stanu hamulcowego – klocki i tarcze hamulcowe powinny być sprawdzane podczas każdego przeglądu, ponieważ są one kluczowe dla bezpieczeństwa.
- Sprawdzenie stanu zawieszenia – zużyte amortyzatory czy luźne wahacze mogą wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Częstsze serwisy w zależności od stylu jazdy
Częstotliwość serwisowania samochodu może się różnić w zależności od stylu jazdy oraz warunków, w jakich pojazd jest użytkowany. Kierowcy, którzy często jeżdżą w trudnych warunkach – np. w mieście, gdzie panuje duże natężenie ruchu, lub w terenie – powinni częściej wykonywać przeglądy. Jazda w korkach, częste ruszanie i hamowanie oraz kontakt z błotem czy kurzem przyspieszają zużycie wielu podzespołów.
Warto częściej serwisować samochód, jeśli:
- Często jeździsz po mieście – krótkie trasy i korki zwiększają zużycie silnika oraz układu hamulcowego.
- Jeździsz po nierównych nawierzchniach – w takim przypadku zawieszenie jest narażone na większe obciążenia.
- Holujesz przyczepę – dodatkowe obciążenie zwiększa zużycie silnika, skrzyni biegów oraz zawieszenia.
Wymiana części eksploatacyjnych – jak często?
Podczas serwisowania samochodu warto pamiętać o wymianie części eksploatacyjnych. Wiele z nich ma określoną żywotność, a ich regularna wymiana pozwala uniknąć poważniejszych awarii.
Część eksploatacyjna | Zalecana częstotliwość wymiany |
---|---|
Olej silnikowy i filtr | Co 10-15 tysięcy km lub co roku |
Filtr powietrza | Co 20-30 tysięcy km |
Klocki hamulcowe | Co 30-40 tysięcy km |
Pasek rozrządu | Co 60-150 tysięcy km |
Płyn chłodniczy | Co 3-5 lat |
Świece zapłonowe | Co 40-60 tysięcy km |
Regularna wymiana tych części jest kluczowa dla utrzymania samochodu w dobrym stanie technicznym. Przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących częstotliwości wymiany pomaga uniknąć kosztownych napraw, takich jak uszkodzenie silnika z powodu zerwania paska rozrządu.
Przegląd techniczny – co roku
Oprócz przeglądów okresowych, każdy samochód musi przechodzić obowiązkowy przegląd techniczny, który jest wymagany przez prawo. Przegląd ten ma na celu sprawdzenie, czy pojazd jest bezpieczny do poruszania się po drogach. W Polsce przegląd techniczny powinien być wykonywany co roku dla samochodów starszych niż 5 lat, natomiast dla nowych pojazdów pierwszy przegląd jest wymagany po 3 latach, a kolejny po 2 latach.
Podczas przeglądu technicznego sprawdzane są:
- Układ hamulcowy – skuteczność hamowania oraz stan klocków i tarcz.
- Oświetlenie – działanie wszystkich świateł, w tym reflektorów, kierunkowskazów i świateł stopu.
- Układ kierowniczy – luzy w układzie kierowniczym mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
- Stan zawieszenia – kontrola amortyzatorów i innych elementów zawieszenia.
Podsumowanie
Częstotliwość serwisowania samochodu zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki eksploatacji oraz zalecenia producenta. Regularne przeglądy okresowe, wymiana części eksploatacyjnych oraz obowiązkowe przeglądy techniczne to kluczowe elementy dbania o samochód, które pozwalają uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i kosztownych napraw. Pamiętaj, że profilaktyka jest zawsze tańsza i mniej stresująca niż naprawa poważnych awarii, dlatego warto dbać o swój pojazd na bieżąco.