Silnik to serce każdego samochodu, mechanizm skomplikowany, współpracujący z wieloma systemami i podzespołami. Każdy fan motoryzacji powinien wiedzieć, co warunkuje jego eksploatację, z jakich materiałów się korzysta przy produkcji silników i jak jest zbudowany.
Podstawą, fundamentem każdego silnika jest blok. Blok silnika, zwany inaczej kadłubem, kiedyś był wieloskładnikowy, a poszczególne elementy były ze sobą łączone przy pomocy śrub. Z czasem jednak zauważono, że tak skonstruowany mechanizm jest nieszczelny i nietrwały, zmieniono więc budowę tego elementu.
Postanowiono, że blok silnika będzie stanowił jeden odlew. Produkuje się go zwykle z żeliwa lub ze stopu aluminium i krzemu (silumin). Żeliwo jest bardzo dobrym materiałem ze względu na jego cechy – brak przewodzenia fal akustycznych, odporność na ciśnienie i procesy ścierne a także łatwość obróbki.
Z blokiem silnika wiążą się wszystkie elementy, mające fundamentalne znaczenie dla budowy silnika – mechanizm korbowy, rozrząd czy głowica. Kadłub jest głównym elementem konstrukcyjnym tłokowego silnika spalinowego. Wydrążone są w nim kanaliki, przewody i kanały, poprzez które zachodzi smarowanie. Jego budowa pozwala także na umiejscowienie specjalnych kanałów dolotowych i wylotowych. W środku bloku silnika zamontowane są cylindry, części systemu korbowego, a z góry znajdują się głowice służące do zamknięcia przestrzeni roboczej cylindrów.
Silnik spalinowy nie miałby szans na poprawne funkcjonowanie, gdyby nie zastosowanie cylindrów, w których znajdują się tłoki, a także korbowodu i wału korbowego. Cylindry wykorzystują powietrze, które trafia do nich przez kanał dolotowy. W środku cylindrów odbywa się spalanie mieszanki paliwowo – powietrznej, dzięki czemu powstaje energia, przesuwająca tłok w dół i która jest przekazywana na korbowód. Tutaj zaczyna się ważna rola właśnie tego elementu, korbowód zamienia ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Efektem ubocznym tego procesu jest emisja spalin, które wydostają się z silnika przez kanał wylotowy.
Budowa silnika samochodowego – video
Z pewnością wielu użytkowników zetknęło się także z terminem układu rozrządu, którego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów i wydalanie spalin. Do układu rozrządu i podzespołów, które z nim współpracują, zaliczamy pasek lub łańcuch rozrządu, rolki napinacza i kierunkowe, zawory zamontowane w głowicy, wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe i popychacze. Funkcją zaworów jest otwieranie i zamykanie wspomnianych już przez nas kanałów wylotowych i dolotowych, przez co doprowadzanie powietrza i odprowadzenie spalin ma szansę przebiegać sprawnie. Z kolei pasek lub łańcuch rozrządu odpowiada za przekazywanie siły z wału korbowego na wał rozrządu.
To jednak nie wszystko. Praca silnika byłaby niemożliwa gdyby nie olej silnikowy, służący do redukcji tarć w silniku – a jest ich wiele, wynikają one bowiem z ruchu względnego poszczególnych podzespołów. Smarowanie zachodzi poprzez pracę pompy oleju, miski olejowej, filtra oleju oraz oczywiście samego oleju, który krąży w silniku. Silnik musi być także chłodzony, bowiem ciepło jest generowane podczas procesu spalania i doprowadzenie do przegrzania oznacza natychmiastową usterkę. Stosuje się więc takie części jak chłodnica cieczy, pompa wody, termostat czy wentylator – to właśnie te elementy odpowiadają za odprowadzanie ciepła z serca każdego samochodu.
Stan silnika należy regularnie sprawdzać, bowiem bezawaryjność i bezproblemowa eksploatacja jest sumą wynikową poprawnego działania wszystkich podzespołów. Aby więc cieszyć się sprawnym, dynamicznym i niezawodnym silnikiem, powinniśmy na bieżąco wymieniać olej, filtry, rozrząd i inne części eksploatacyjne.