Aparat zapłonowy jest to kolejny z elementów silnika dzięki któremu może on funkcjonować. Jego podstawowym zadaniem jest podłączanie/rozdzielanie prądu elektrycznego wysokiego napięcia, który jest wytworzony w tzw. cewce wysokiego napięcia i trafia do świec poszczególnych cylindrów we wszystkich silnikach spalinowych.
Proces ten może nastąpić dzięki mechanicznemu przełącznikowi obrotowemu wysokiego napięcia, napędzanego zazwyczaj od wału silnika lub ewentualnie elementów układu rozrządu. Aparat zapłonowy jest dość skomplikowanym zarówno elektrycznie jak i mechanicznie elementem, a podyktowane jest to uproszczeniem pozostałej części układu zapłonowego. Nawet w przypadku wielocylindrowego układu świec może zostać użyta tylko jedna cewka zapłonowa z jednym przerywaczem, która jest schematycznie podłączana do poszczególnych cylindrów silnika.
Postęp technologiczny którego następstwem było wyparcie przerywaczy mechanicznych przez elementy elektroniczne, spowodował iż aparaty zapłonowe są dość często zastępowane zespołami cewek wysokiego napięcia. Pozwala to na uproszczenie układu mechanicznego, który w połączeniu z wysoką jakością komponentów elektrycznych i elektronicznych, pozwala na wyeliminowanie takich nieprzyjemnych dolegliwości jak brak ruchomych, stykowych i ślizgowych połączeń elektrycznych wysokiego napięcia.
Niesprawny aparata zapłonowego powoduje zakłócenia w pracy silnika, a dość częstym powodem tego jest zanieczyszczenie bądź nadmierne zużycie poszczególnych jego elementów. Możemy do nich zaliczyć uszkodzenie kopułki, styku ruchomego inaczej zwanego też palcem rozdzielacza. Bywa też że problemy z rozruchem spowodowany jest niezamierzonymi zmianami pozycji lub mocowania samego aparatu. Zmienia to punkty przełączania rozdzielacza względem wału silnika i rozrządu, założone przez producenta silnika spalinowego.
Przy każdej obsłudze aparatu zapłonowego czy wychodzących z niego przewodów wysokiego napięcia trzeba przykładać bardzo dużą wagę do podłączeń poszczególnych świec z właściwymi stykami aparatu. Każda zamiana w kolejności rozmieszczenia przewodów powoduje zmianę kolejności podawania iskry do cylindrów, zaburzając w drastyczny sposób pracę silnika, a nawet uniemożliwić i trwale go uszkodzić.
Starsze układy zapłonowe często posiadają w aparacie zapłonowym przerywacz mechaniczny, w którym znajduje się regulator odśrodkowy, itp. elementy sterujące pracą układu. Natomiast w nowszych rozwiązaniach w obudowie aparatu zapłonowego są montowane czujniki położenia wału korbowego itp. elementy, które ułatwiają jego prawidłową pracę.